Mata Faoin bhFarraige
Mata Faoin bhFarraige
Réamhrá
Ábhair a theastaíonn: licíní, póstaeir seachtain mhata, pinn luaidhe
– (Cé go bhfuil siad liostaithe mar Réamhrá, is féidir iad seo a úsáid arís agus arís eile chun scileanna a fhorbairt agus a chleachtadh)
-Breathnaímis ar an bpóstaer agus smaoinímis ar an méid a fheicimid
Tabhair 2 -3 nóiméad do na leanaí chun breathnú ar an bpóstaer leo féin. Más gá, cuir i gcuimhne dóibh a bheith ‘Ag smaoineamh go ciúin. Ar dtús, smaoinímis ar an méid a fheicimid, ansin roinnfimid é’.
I mbeirteanna, glac sealanna ag insint do do pháirtí cad a fheiceann tú sa phictiúr. Déan iarracht gan rud éigin a dúirt do pháirtí a rá arís.
Gach uair a insíonn tú rud éigin nua a fheiceann tú, tóg licín as an gcarn sa
lár agus cuir le do thúr (roinnte) é. Úsáideann gach comhpháirtí ciúb daite difriúil. Mura
féidir leat aon rud nua a fheiceáil, abair ‘Tharam ‘, agus leanann do pháirtí ar aghaidh.
Le linn na tréimhse seo ba chóir don mhúinteoir iarracht a dhéanamh gan ceisteanna a chur, ach na páistí a spreagadh atá sáite trí bheith ag smaoineamh os ard, ‘Is féidir liom rud éigin a fheiceáil taobh thiar den …’,’ Feicim roinnt cruthanna .‘
Grúpáil na páistí go léir lena dtúir. Abair rud éigin faoi airde gach túir, chun díriú ar airde (tomhais) nó ar cé mhéad ciúbanna atá i ngach túr, chun díriú ar uimhreacha.
Iarr ar gach beirt ar a seal rud amháin a chonaic siad a insint. Tabhair admháil d’aon duine eile a chonaic/a liostaigh an rud céanna. De réir mar a ainmníonn leanbh mír amháin, tógann sé/sí ciúb amháin ón túr agus cuireann sé/sí ar ais chuig an gcarn sa lár é. Déanann gach beirt a chonaic/a luaigh an rud céanna an rud céanna. Lean ar aghaidh go dtí go mbeidh na túir go léir ídithe.
Níos déanaí, d’fhéadfaí iarraidh ar leanaí Rang a hAon, má tá cumas scríofa réasúnta acu, an méid a fheiceann siad a bhreacadh síos i liostaí, ina n-aonar nó i mbeirteanna agus úsáidfidh gach páirtí peann daite difriúil.
Feasacht Spásúil – Teanga Ionaid
- Féach go cúramach ar an bpóstaer
- Cad is féidir leat a fheiceáil ar an gaineamh?
- Cad is féidir leat a fheiceáil taobh thiar den fheamainn bánghlas?
- An bhfeiceann tú crosóg mhara ar bith? Cá bhfuil siad?
- Inis dom faoi na boilgeoga – déan comparáid idir méideanna, cá bhfuil siad?
- Taispeáin dom iasc atá ag snámh ar dheis? ar chlé.
- Cén treo ina bhfuil an turtar/ smugairle róin ag snámh?
- Cá bhfuil an t-ochtapas i bhfolach?
- Cad is féidir leat a fheiceáil i/ar/os comhair/in aice/in aice leis/taobh thiar den chiste
Tógáil/ Ealaíona agus Ceardaíocht/Cruthaitheacht
An féidir leat an radharc seo a thógáil sa bhaile nó ar scoil?
Ní gá go mbeadh sé díreach mar an gcéanna ach ba cheart go mbeadh na príomhghnéithe ann. B’fhéidir go bhfuil smaointe agat ar rudaí is féidir a chur leis.
Oibrigh leat féin nó le cara nó grúpa.
Cad a úsáidfidh tú mar chúlra? B’fhéidir bosca chun mionsamhail lánléargais a dhéanamh, nó leathanach chun colláis nó pictiúr a dhéanamh.
Cad is féidir leat a úsáid chun an t-iasc a dhéanamh? An féidir leat méideanna, cineálacha agus dathanna éagsúla éisc a dhéanamh?
Cén chaoi a ndéanfaidh tú feamainn? An mbeidh an chuma chéanna ar do chuid feamainne go léir, nó an mbeidh cinn difriúla ann?
An gcuirfidh tú figiúirí daoine ar bith leis? B’fhéidir tumadóir, foghlaí farraige, taiscéalaí nó maighdean mhara.
Uimhrigh na scéalta
- Bain úsáid as do licíní chun cabhrú leat na fadhbanna seo a réiteach.
- Ansin oibrigh le comhpháirtí chun ceist a dhéanamh suas dá chéile atá le freagairt.
- Is féidir liom 5 iasc riabhacha a fheiceáil. 2 cheann eile atá i bhfolach taobh thiar den fheamainn. Cé mhéad duine atá ann san iomlán?
- Tá dhá chrosóg mhara in aice na carraige. Tá trí chrosóg mhara ar an gcarraig. Tá crosóg mhara amháin sa chófra. Cé mhéad acu san iomlán?
- Tá sé choirnín déag ghorma ar an muince. Tá 3 cinn tar éis titim as. Má chuirim ar ais iad cé mhéad a bheidh ann?
- ?

Some learning points (impossible to list them all!)
Roinnt pointí foghlama (ní féidir iad go léir a liostáil!)
· Forbairt stór focal
· Struchtúr abairte – spreag úsáid na habairte ‘Feicim ……’
· Scileanna smaointeoireachta (M.sh. An chéad uair d’fhéadfadh páiste a rá ‘Feicim uimhreacha’ ach ina dhiaidh sin b’fhéidir go gcinnfeadh sé/sí a rá ‘Feicim uimhir 1/Feicim uimhir 2 srl nó ‘Feicim corruimhreacha/Feicim ré-uimhreacha))
· Breathnóireacht, aird ar mhionsonraí
· Sealanna a ghlacadh
· Patrúnú
· Scileanna éisteachta (agus tú ag éisteacht lena chéile agus ansin insíonn an grúpa iomlán an méid a chonaic siad)
· Cuimhne (mar a chuimhníonn tú ar a bhfuil ráite ionas nach ndéarfaidh tú arís é)
Chun treoir iomlán an mhúinteora ar na gníomhaíochtaí seo le Margaret Donegan a fháil is féidir leat an taispeántas powerpoint thíos a íoslódáil!